onsdag den 22. juli 2015

Fagforeninger er egoister

Er du en af dem, der synes, det var fedt, at fagforeningen fik sparket RyanAir ud af Kastrup og Billund? At det var alle tiders, at det onde, irske selskab ikke fik lov til at sætte sine kapitalistiske kløer i Danmark, hvor fagforeningen svinger pisken, den danske model, over sit arbejdsmonopol? Så kan jeg fortælle dig, at du er en ren, uforfalsket egoist af en mindst lige så stor kaliber, som du anklager RyanAir for at være. Oveni bøtten er du sandsynligvis inkompetent.

Du er socialdemokrat, og derfor vil du gerne dele, siger du. Du deler gerne rovet, som SKAT inddrager fra andre borgere, ud mellem dine ligemænd. Men du vil ikke dele dit arbejde. Nej, du holder stædig fast i dit tilragede kødben med al for høj løn og for mange goder i forhold til, hvad du kan yde. Det er forståeligt, at du kæmper indædt for at fastholde din position, for du er den simpelthen ikke værd, og du ved det jo godt. Så når der kommer nogle værdigt trængende, nemlig RyanAir ansatte, som frivilligt har valgt at lade sig ansætte, fordi de virkelig har brug for et arbejde, så skubber du dem væk fra madskålen. De skal sateme ikke røre dit kødben. Så skide med, om deres alternativ er intet arbejde og ingen indkomst.

Et par repræsentative kommentarer fra de rødes skarpeste penne til Joachim B. Olsens statusupdate om RyanAir.

"Hov, hov," siger du, mens dine øjne udsender hadefulde, egoistiske lyn og mørkner dine farveskiftende brilleglas, som kun utroværdige mennesker bærer. "Vi beskytter dem, der arbejder i RyanAir. De skal ikke arbejde for så dårlig en løn. Det er slaveforhold!" Nu flyver jeg ikke særlig tit, og den ene gang jeg fløj med RyanAir, havde jeg faktisk en fin oplevelse. Det eneste, der stak i øjnene, da jeg steg ombord på deres Boing 737-800, som var døbt det mere mundrette Amistad, var deres skrigende svenske farver. Og så, selvfølgelig, at stewardesserne var så langsomme på grund af fodlænkerne. Det med, at de ikke har nok brændstof på, var ikke et problem, for da der kom en forsinkelse, fordi piloterne var faldet i søvn af udmattelse, smed de bare noget dødvægt i form af kabinepersonale ud af bagklappen. Ingen passagerer blev urolige, for de distraherede os med irsk-synkroniserede, gamle Nazikongres-taler fra 30'erne på de 12 tommers, sort/hvide billedrørs-TV, der var uforsvarligt boltet direkte på det nøgne skrog.

Nej, det er slet ikke grinagtigt at sammenligne RyanAirs personale med slaver. Man taler heller ikke ned til utallige mennesker ved at sammenligne deres historiske mangel på frihed med en arbejdsmarkedssituation, hvor en arbejdsgiver åbner op for et større felt af arbejdstagere. Hvad er RyanAirs ansattes alternativ? Sandsynligvis arbejdsløshed og efterfølgende fattigdom. Jeps, som blokerende fagforeningspamper er dit tilbud, dit alternativ, til de ansatte i RyanAir: Arbejdsløshed. Hvor solidarisk.

"Det er overhovedet ikke noget problem," råber du, så morilden danser over dine duvende, morgenbajerblissede kinder. "Så får de i stedet arbejdsløshedsunderstøttelse. Eller også kommer der et andet selskab ind og tager billigruterne." Det sidste kommer ikke til at ske. Uanset, hvor meget socialisterne ønsker det, eksisterer der ingen gaveindpakkede guldkister, nidkært bevogtede af grådige kapitalister. Det første sker, ja, i hvert fald i Danmark, på grund af vores enorme skattetryk, der i første omgang gjorde os afhængige af urimeligt høje lønninger. Så resultatet er altså, at vores priser bliver højere, hvilket gør os ukampdygtige over for konkurrence, samtidig med, at en stor gruppe mennesker holdes uden for arbejdsmarkedet.

"Hvad er dit svar så, Bob? Skal vi alle arbejde for slaveløn?", spørger du dumt uden at fatte oxymoronet. Nej, men lønnen bør konkurrenceudsættes i stedet for at lide under fagforeningernes monopol. Betyder det, at nogen får lavere løn end andre? Ja. At der er flere, der kan komme til fadet? Ja. At der kommer en mulighed for dem, der ikke kan finde arbejde nu, for at få en fod indenfor og dygtiggøre sig, så de senere kan få et bedre job, når firmaerne skal konkurrere indbyrdes for at få den bedste arbejdskraft, idet der kommer øget beskæftigelse på baggrund af lavere priser? Ja. At du stadig kan fede den med fødderne oppe i din alt for dyre sofa, udskifte din bil hvert år gennem et helt arbejdsliv, uden nogensinde at skulle dygtiggøre eller udvikle dig eller gøre en særlig indsats? Nej. Men hvad er problemet? Er det ikke lige netop den slags opførsel, du plejer at kalde usolidarisk? Når nogen sidder på flæsket uden at ville dele og ikke selv gider yde en ordentlig indsats?

På et frit marked, vil flyene fra RyanAir, der ifølge alle anden-, tredje- eller fjerdehåndsberetningerne på forunderlig vis forstår at sno sig uden om samtlige strenge sikkerhedskrav indenfor luftfart, stadig falde fra himlen som hagl på en dansk sommerdag? Vil RyanAir stadig tilbyde billigrejser, der faktisk er dyrere end andre selskabers, fordi kunderne simpelthen ikke er kloge nok til at udregne den samlede pris inklusive mærkelige gebyrer, som kun fagforeningen kan gennemskue og fortælle dem om? Vil de huløjede muselmænd, som udgør RyanAirs kabinepersonale, stadig rive endnu fyldte flasker ud af hænderne på deres passagerer, fordi panten er deres eneste, reelle indtægt? Muligvis til at begynde med. Men så kommer dels konkurrencen om arbejdskraft fra de andre selskaber og ikke mindst markedsmekanismerne, der ubetinget retter sig efter kundernes vilje. Og hvis viljen er der til at foretrække dyrere selskaber, så vil RyanAir blive presset ud af markedet.

"Vi kan ikke overlade så vigtige beslutninger til forbrugerne," udtaler de rødes mastermind, Villy Søvndal, mens han checker ind hos RyanAir for at flyve til Malaga. "Sådan noget må overlades til os ledende socialister." I rest my bloody case. Socialister har det superfint med lave priser og den grinagtigt titulerede slaveløn, så længe arbejdet foregår i udlandet og produktet er billigere flyrejser eller iPhones, så de nemt kan tweete lokationen på en spottet skruebrækker til deres tæskehold. Imens inddrager de skattepenge, som de kan pumpe i SAS, så medarbejderne kan få urimeligt høje lønninger, mens de strejker dag og nat til ulempe for alle kunderne, der ingen mulighed har for at sige fra, fordi deres penge og dermed deres frie valg netop blev taget af SKAT til at nurse SAS.

Næh, du, fagforeningerne består af en flok monopolejende egoister, der nægter at åbne deres arbejdsområde op for andre, værdigt trængende. De er altså det stik modsatte af, hvad de påstår at være. Ikke, at dét er nogen nyhed. Socialisterne har også altid pyntet sig med Robin Hoods fjer, fordi de arbejder for højere skatter. En opfattelse, der kun kan have gang i Bizarro World eller i knoppen på dem, der absolut intet fatter af, hvad Robin Hood-myten kæmpede imod. Intet! Men se, det er en helt anden historie.

6 kommentarer:

Veddinge sagde ...

Tak!

Jens Knudsen sagde ...

Endnu en gang smukt og klart beskrevet hvordan vi med socialisternes hjælp fastholder den sikre kurs mod et (samlet set) fattigere samfund hvor vi har tabt i konkurrencen mod den ubønhørlige globalisering. Vi ender med usvigelig sikkerhed der hvor grækenland er nu - hvis 'vi' fortsætter med at skide i egen rede sådan som fagbevægelsen anbefaler.

Anonym sagde ...

Fagforeningernes fornemste opgave er at sikre, at Danmark går på røven på første klasse. Alt imens de har sikret sig selv og egen overlevelse, via tårnhøje medlemskontingenter og politisk hjælp fra vennerne på Christiansborg. Herrefolket har aldrig manglet noget, og det kommer de heller ikke til fremover.

Leif Knudsen sagde ...

Den vestlige velstand og velfærd VIL blive udhulet. Historien viser at velstand er en evig puls, hvor imperier opstår og forfalder i takt med at gamle centre bliver dyre, bureaukratiske og dovne, mens nye kraftcentre er motiverede, billige og arbejdsomme.

Vores kollaps kan enten ske langsomt ved at f.eks. Ryan Air lader folk arbejde for mindre løn eller det kan ske ved at Ryan Air lukkes ude og brancecn kollapser i eet hug senere. Faldet VIL ske - vand løber nedad. Det er sket i mange andre brancher, nogle blødte stille og roligt, andre faldt med et krampagtigt brag efter forsøg på at forhindre det uafvendelige.

Alternativet er at stoppe al samhandel med lande med lavere lønninger og forhindre folk i at flytte.

René Walsted sagde ...

Det er ironi/hykleri på et højt plan.
Frank Jensen forbyder at bruge ryanair, mens de køber flere apple produkter, hvor man virkeligt kan tale om at deres produkter er lavet under slavelignende forhold.
Tvivler på det er mange steder man som arbejdsgiver er nød til at sætte net op for at gribbe ens arbejdere, så de ikke kan kaste sig i døden fra fabrikstaget.

Men det truer selvfølgelig ikke 'den danske model'.

Anonym sagde ...

Hvis venstrefløjen var bare halvt så vild med arbejderklassen som de påstår at være, så skulle man tro de for pokker ville lade dem arbejde… Men pampernes logik er sådan set solid nok; fordi de selv er for fine til at lave et reelt stykke arbejde, regner de med andre også er det.