lørdag den 9. februar 2013

Raseriets ransagelige veje

Det er egentlig utroligt, at det er over fem år siden, jeg sidst skrev om danskernes manglende evner til at køre bil. Hver dag, hver evig eneste skide, pinagtige dag kører jeg til og fra mit arbejde i en trafik, der er så domineret af retarderede trafikanter, at jeg altid må et smut forbi psykiatrisk skadestue for at få hældt lidt jod på mine værste traumer.

Lad os begynde med det værste: Valg af bane. I Debile Trafikanters Håndbog må der stå følgende: "Såfremt du kører på en flerbanet vej, skal du altid placere dig i yderbanen. Altid." På Ringgaden i Aarhus, hvor jeg efterhånden triller rundt som en våd krysantemumbombe på glødende kul, betyder dette, at trafikanterne placerer sig i yderbanen ved Harald Jensens Plads, som ligger sydligst, når de skal til venstre på Randersvej, som ligger nordligst. Og for en sikkerheds skyld lægger de sig også derud, hvis de skal til højre.

Debile Trafikanters Håndbog fortsætter: "Når du har placeret dig i yderbanen, kører du cirka 5-10 km/t under hastighedsgrænsen. Når du skal køre efter at have holdt for rødt, skal du holde en lang pause, hvorefter din acceleration skal være langsom og tøvende. Ser du en lastbil eller en bus i en af de andre baner eller i din egen bane, eller bare på en sidevej, skal du straks blive bange og bremse." Jeg må begynde hver eneste arbejdsdag med at pille læderstykker ud fra mellem mine tænder, fordi jeg i arrigskab bed i rattet, da jeg hasarderet overhalede 17.000 bilister indenom i håbet om at komme på arbejde, inden pinsesolen danser næste år. Og når jeg overhaler indenom og ser yderbanens bilisters forbavsede dumme ansigter med de forbavsede dumme øjne, der kigger forbavset på mig gennem dumme statementbriller, så har jeg bare lyst til at lædere deres nyttesløse plastic-Hyundai'er og tæve førernes ubrugelige liv ud af dem. Langsomt, metodisk og hårdt.

Ovenstående regel annulleres naturligvis, hvis Debile Trafikanter kører ind i en tosporet rundkørsel. Her kører alle i inderbanen. Alle. Også selvom de først skal af i syttende afkørsel. Derved spærrer de effektivt for alle andre femten tilkørsler, idet de snegler sig rundt og kigger idiotisk og forvirret omkring, som om de sad i en karrusel som dumme børn, der forsøger at få øje på deres forældre. Desuden blinker de aldrig af, hvorved vi andre bilister er efterladt i endnu større uvished om deres intentioner. Jeg kører af og til i en rundkørsel, der blev indviet for tre år siden. I yderbanen ligger stadig rester af det bånd, en staldmestersvedende Nicolai Wammen klippede over til indvielsen. Saksen ligger der også stadig. Mellem champagneplasticglassene. Alle ligger de der som dengang på den perfekt sorte og ganske ubrugte asfalt i yderbanen.

Den dansk-tyske grænse under snestorm.
Den er helt galt med den yderbane. Jeg var i Tyskland, hvor man normalt kan spotte velfærdsdovne danskere på fem kilometers afstand, når de ligger i yderbanen og "kræver deres ret" til at køre 100 km/t. Med denne dag skulle jeg køre hjem under en snestorm, og kun én bane var farbar. Det var den bane, hvor bilerne kørte, og det var naturligvis inderbanen. I Tyskland, altså. Jeg sværger, wallah, min fætter, da jeg kørte forbi skiltet, der indikerede, at jeg var nået til EU-provins Danmark, så var det pludselig yderbanen, der var ryddet, fordi alle danskerne naturligvis kørte derude. Indersporet var sneet til og glade danske, dumme familier, der ikke gad arbejde gik rundt og hyggede sig, mens deres debile børn kælkede på de jomfruelige snedriver. Simpelthen ufatteligt.

Lad os heller ikke glemme højresvingsbaner med svingpil. Ved Harald Jensens Plads er der en, der dagligt trækker længere køer end Humac i Hipsterstræde. Hver gang, der bliver grønt, kan cirka otte biler passere. Men det bliver sjældent til mere end tre. Den forreste bilist skal nemlig hver eneste gang igennem følgende sekvens:

1. Opdage det bliver grønt.
2. Sætte bilen i første gear.
3. Accelerere langsomt.
4. Bremse op over for modkørende.
5. Indse, at modkørende har rødt og ikke kører.
6. Accelerere langsomt.
7. Blive forskrækket og bremse, fordi der holder cyklister til højre for bilen.
8. Indse, at cyklisterne har rødt og ikke kører.
9. Fuldføre svinget.

Dernæst starter næste bilist på samme nihalede kat af en tortursekvens. Prøv at kigge efter næste gang. Afstanden mellem to biler, der drejer i et højrepilssving er cirka to en halv kilometer. Den første er kraftedeme nået til Herning, inden den næste fatter, han må svinge. Det sker hver dag. Hver dag. Fat dog for satan i helvede, at den grønne svingpil betyder, at du skal køre. Nu. Uden at kigge. Og er der en cyklist, der ikke respekterer dette, så knaser du ham bare. Det er hans egen skyld.

Og så kommer der en ambulance. Hvorved al trafikken stopper. I begge baner. Lige så snart, Debile Trafikanter ser et blåt blinkende lys, så hugges bremserne i. Uanset om ambulancen er modkørende, og den ikke kan svinge over i din side af vejen. Husk også lige at tage din iPhone, fordi du ikke kan finde ud af at bruge en rigtig telefon, og ring til hele din familie og advar om, at der kører en ambulance på Ringgaden, så al trafikken på Ringvejen, Randersvej, Skanderborgvej, Oddervej og Grenåvej også kan stoppe og dræbe al effektivitet og fremdrift, fordi et eller andet åndssvagt barn er kommet til skade og er på vej i en ambulance et andet sted i byen, i en anden tid og dimension. For helvede da.

Noget af det sidste, der står i Debile Trafikanters Håndbog, er: Uanset hvad, så tænk udelukkende på dig selv. Hvis du i tæt trafik nærmer dig et rødt kryds, så brems ned og tilpas afstanden, så du kan køre igennem krydset uden at standse. Fedt for dig, men godt nok lidt ærgerligt for bilerne i den kø bag dig, der strækker sig til det sydlige Bayern og som alle bliver forsinkede, fordi du vil spare bremseklodser og en dråbe benzin. Eller, hvis du kommer kørende alene på en flerbanet vej, og der holder en bil, der fra en sidevej til højre gerne vil svinge ind på din vej, så kør undtagelsesvist ind i inderbanen og sænk farten, så han skal vente endnu længere på en mulighed for at komme ud på vejen.

Jeg ved faktisk ikke, hvad man kan gøre ved dette her. Andet end en dag at ofre sig, stoppe og bare langsomt presse øjenæblerne ind i idioternes hjernetomme kranier, fordi de ikke fatter og aldrig nogensinde har fattet, hvordan man udfører noget så simpelt som at køre bil. Nej, jeg tror fandeme, jeg siger op, så jeg slipper for at køre på arbejde. Så kan jeg også udleve min drøm om at blive forfatter. Jeg kunne belejligt lægge mig i slipstrømmen af husmoderpornobølgen. Jeg har allerede - under ventetiden i et lyskryds - skrevet klimakset i min bog:

"Bundet i ekstasens pinsel, mærkede hun hans stolte, ranke krigers azurblå tyskerhjelm presse sig mod sine paradisporte, glinsende af vellystens væsker. Hendes kødblomst åbnede sig, krampede sig for at gøre plads til hans rytmiske tunnelløb. Da han pressede sig ind, større end forventet, lod hun nydelsens nektar sprøjte og viste ham vej ind i sin livsskænkende skamgrotte."

Åh, Gud, se, hvad I driver mig ud i!? Nej, kunne vi ikke i stedet forbyde offentligt ansatte at eje personbiler. Langt de fleste debile trafikanter er gamle, sløve mænd og kvinder i alle aldre. Med andre ord: Offentligt ansatte. Og ligesom de sløver vores samfund og vækst, sløver de vores trafik. De kunne passende blive losset på de store, gule sneglebusser, hvis ineffektivitet matcher dem perfekt. Så kan de sidde derinde bag duggede ruder og kigge dumt ud igennem deres duggede, store briller, mens de leger med deres iPhones for at fordrive tiden til de skal ind på det offentlige kontor og lege videre med deres iPhones. End of problem.

14 kommentarer:

Jokum sagde ...

Absolut fremragende skriv du har styppet ud lige der! Endelig er du tilbage på toppen! Glæder mig til et skriv om den sidste uges pinsler aka Danmarksindsamlingen. De røde kan jo argumentere med at skattetrykket ikke er højt nok, når der kan samles 75 mio ind i krisetider!

Søren sagde ...

Ahhh, så kom du igang igen! Herligt - rammer helt plet! Kørte 1200km i Qatar i efteråret - tror de fleste danskere ville skifte undertøj og græde sig i søvn på hotellet om aftenen! :)
Din kommentar om kvindelitteratur kunne faktisk ikke siges bedre - fik en akut øjenbetændelse første (og eneste) gang jeg kiggede i sådan en bog. ;-)

Bo sagde ...

HAHAHAHAHAAA!!

Det kan simpelthen ikke formuleres mere præcist, beskrivelsen af trafikken her i byen!
- Der mangler dog noget om nogle awekatter der tror svingbanerne er særlige kør-lige-ud-baner arrangeret kun til dem - og helst over for rødt...

Anonym sagde ...

Kære Bob Glitter.

Trafikbilledet er det samme i det københavnske område. Jeg fatter ikke, hvordan så mange personer (en del af dem endda med mellemlange eller vældig lange uddannelser)er kommet i besiddelse af et kørekort. De har da ikke fattet en dyt af det, de skulle have lært sig. At der ikke sker flere ulykker i trafikken må tilskrives held. Ingen tænker mere end fem meter frem. Men det gør de jo sikkert heller ikke i andre af tilværelsens sammenhænge. For det offentlige klarer jo det hele. Også reparationer af voldsomt kvæstede kroppe samt genoptræning til ny tilværelse som hjælpeløs invalidebilist på pension.

Her går det godt, send flere penge.


Med venlig hilsen
Merlyn55

DBHATER sagde ...

Af en eller anden grund læste jeg i første omgang ordet 'livsskændende' som 'livskrænkende' - det gav mening, på en syg måde...

Morten sagde ...

Nu kunne jeg have været gæsteforfatter på det her indlæg, så jeg er helt enig.
I din beskrivelse af rundkørselsstrategi mener jeg dog at du har byttet rundt på inder/yder spor? Altså det er vel det yderste spor som alle gerne vil ligge i?
Med mindre vi er uenige i følgende:
yderst = længst væk fra centrum af cirklen.
inderst = omvendt

Bob Glitter sagde ...

Morten: Jeg er ikke ekspert, men jeg kan ikke se nogen grund til, at man skulle navngive banerne anderledes, bare fordi de går fra lige vej til rundkørsel.

Det skulle dog ikke undre mig, om man netop benævner dem omvendt, så der bliver endnu flere offentlige stillinger til uduelige kvindemennesker, der kan konvertere brugsvejledninger for asfaltlæggerne.

Vi må straks sætte statsapparatet på sagen.

Anonym sagde ...

Forlod Århus for +30 år siden. Kan se intet har forandret sig.
Og dog....kan se brugen af blinklyset at støt faldende

Anonym sagde ...

I den københavnske trafik bruges blinklyset skam flittigt til at sætte lidt festligt præg på en allerede indledt manøvre.

Lars sagde ...

Bob, du har undladt at nævne et par vigtige passager fra Debile Trafikanters Håndbog:

§ Du er debil trafikant og du ved bedre end alle andre. Du har nemlig hørt efter hvad de kloge trafikforskere og politikere siger: Det er for høj hastighed, der er skyld i alle ulykker – det er ikke dine manglende evner til at betjene dit køretøj, dit manglende overblik eller din manglende forståelse for trafikken der er skyld i ulykkerne. Nej det er ALTID fordi de andre kører for stærkt.

§ Du er debil trafikant og du kører på motorvejen med din maksimale hastighed på ca. 95 km/t. Du nærmer dig en langsommere lastbil, som du beslutter dig for at overhale. Vent da med at trække ud i 2. vognbane til der kommer en vanvidsbilist, der kører med de tilladte 130 km/t. Husk: at sådan en klovn må pænt vente med at komme forbi dig, til du afslutter din flotte overhaling ca. 20 km længere fremme ad motorvejen.

Anonym sagde ...

Du har helt ret, men du beskriver desværre kun toppen af isbjerget.
2 kørebaner langs havnen, istedet for 4, forringer ikke fremkommelighed - debilt sludder, en letbane forbedrer fremkommeligheden - debilt sludder, en havnetunnel formindsker forureningen (ja da, lastbiler i tunneller forurener ikke) - debilt sludder.
Min datter er lige flyttet ind på Frederiksbjerg - debile cyklister - behøver jeg sige mere. Herunder fodgængere der med u-vendte mundvige ser misbilligende på at man parkerer med et par hjul oppe på fortorvet (for ikke at spærre det hele) når man skal læsse et flyttelæs af. Flyt jeres fede 68'er røv eller curlingbarn legme over på det andet fortorv hvis I ikke kan presse jer forbi.

Søren sagde ...

forglem ikke danskernes evne til at flette!

her et par links der beskriver en situation jeg oplevede forleden på motorvejen.

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1442125.ece
og
http://www.fdm.dk/nyheder/mange-fatter-ikke-flette

Ved første tegn på at bilerne var begyndt at "flette" sammen i én vognbane (selvfølgelig den yderste) fulgte de resterende trop. Dette skabte paniske opbremsninger midt på motorvejen, for de kære billister ville så gerne flette sammen i én vognbane, trods der ikke var nogen synlig grund til dette - der var ingen indikationer/skiltning om fletning, udover at der spontant var opstået en kø i den ene vognbane!
Jeg fortsatte i den inderste vognbane og forventede at jeg lidt længere fremme skulle flette ind til venstre - dette skete dog aldrig. Jeg kørte forbi en bil i nødsporet og "køen" blev ligeså stille opløst derefter.

Jeg forestiller mig at samtlige 50 bilister, jeg overhalede indenom, har skammet sig over deres paniske opbremsning og deres banden over min "groteske" indenomsoverhalning, da de opdagede at der aldrig havde været nogen synderlig grund til denne fletning. Men så igen, det ville kræve selvreflektion, hvilket tydeligvis ikke er en egenskab de besidder.

Anonym sagde ...

Forbyd kvinder at køre bil, og stort set alle ovennævnte problemer vil forsvinde som dug for solen :-)

Anonym sagde ...

Årh fortsæt med det erotiske....
...du gjorde mig helt våd i trussen...
Nice :-D