tirsdag den 22. april 2008

Magasiner

Hver gang jeg står i en lang, uoverskuelig kø – med andre ord, hver gang jeg køber noget i et supermarked – udsættes jeg ufrivilligt for synet af en ufejlbarlig dumhedsdetektor. Det drejer sig om standeren for mande- og kvindemagasiner. Ser man en kunde række ud efter et blad fra sådan en holder, kan man omgående og med god, videnskabelig samvittighed stemple tumpen som tilhørende den halvdel af befolkningen med mindst hjerneaktivitet.

Samtlige personer, jeg har konfronteret med spørgsmålet om, hvorfor de i alverden læser det elendige skrammel, disker op med en af standardkommentarerne, som i sammenligning får Bjarne Riis’ evner til at svare på belastende spørgsmål til at virke nærmest genialt snedige:

Jeg læser det ved frisøren
Jeg så det ved en af mine venner
Det lå i bussen
Jeg skal bare have noget underholdning, jeg ikke behøver tænke videre over

De første tre debile bortforklaringer vil jeg med afsky feje af bordet, da jeg selv lyver på samme måde, når jeg fanges med et Se & Hør, som dog til mit intellektuelle forsvar indeholder en krimiquiz. I stedet vil jeg koncentrere mig om den sidste undskyldning. For det er ret nemt at påvise, at enten er udsagnet falsk, eller også er den, der kommer med udsagnet så dum, at det nærmest er et medicinsk mirakel, at personen overhovedet er i stand til at formulere en sammenhængende sætning.

Vi definerer en måleenhed for hjerneaktivitet, som vi kalder bha. En bha-værdi på nul svarer til klinisk hjernedød. bha har ingen øvre grænse. Desuden definerer vi en minimum stimulations værdi (msv), som er den bha værdi, et givent individ kræver for at føle sig tilstrækkeligt underholdt. Det er trivielt at indse, at jo højere msv er, jo større hjernekapacitet har (og dermed jo mere intelligent er) personen. Empiriske undersøgelser viser følgende:



Men hvorfor egentlig al den videnskab, når man kan kaste et enkelt, hurtigt blik på overskrifterne, som præger M!, Woman, FHN, eller hvad fanden de nu hedder (jeg nægter at google dem), og nå samme resultat? Den typiske forside, som i øvrigt altid ligner den foregående til forveksling, lokker med spændende indhold såsom:

- Giv blowjobs på 10 forskellige måder.
- Debat: Seksuel lavalder! Hvem kan vente, til man er 15?
- Slug og få respekt!
- Lær at poledance.
- Uddannelse: Når tiende klasse er målet.
- Tag skridtet: Ord med tre sta-vel-ser
- Se [indsæt kendisnavn her]’s penis/vagina

Det er ellers meningen, at aberne først overtager verdensherredømmet engang omkring år 3978?! Undlad venligst at give mig bare én god grund til, at jeg ikke bør forlade denne verden omgående. VORHERRE BEVARES!

2 kommentarer:

KJensen sagde ...

Standardkommentar #5 er:
Jeg så kun forsiden....

Anonym sagde ...

Der er en heftig grund til at ugebladene sælger (ud over til frisører og tandlæger). Læserne lever så ufatteligt, livløse, holdningsløse og platte liv, at de: er nødt til at leve et Pseudo-liv gennem de kendte, ikke selv kan sætte en sofa og 2 stole sammenhængende ind i en stue, deres potteplanter dør konstant (kan planter KEDE sig ihjel), de kan ikke finde dét blad med dén madopskrift - men den bliver genudsendt i et nummer året efter. Det sidste gør sig stort set også gældende på Modeområdet. Eller de prøver bare på, at vise deres venner(?) hvor meget de er med på moden, ved at have de dyreste, mest glittede magazin-modeller hængende i deres ultrasmarte. Magazinholdere. Jeg erkender min viden om dette er hentet i læge- og tandlægeventeværelset (så jeg når ca. 2 numre pr årgang). Ved frisøren - aldrig i livet, der kan hånlige latteranfald og rysten på hovedet få alvorlige konsekvenser !!!