onsdag den 7. november 2007

Lær at skrive meningsfyldte sangtekster

Din situation

Du overhørte din datter – hende, der aldrig udviklede tænder i overmunden – spille en melodi på sin banjo ude i laden, og sikken en ørehænger hun komponerede! Der er ikke skyggen af tvivl i dig om, at til disse toner vil enhver med bare antydningen af tyske aner begynde at gnubbe sig op ad det nærmeste stykke læder og stampe i gulvet med uhyggelig præcision til den primitive rytme.

Din plan

Du vil indspille nummeret og udgive det, så du scorer kassen og bliver lykkelig.

Dit problem

Der skal skrives en tekst til nummeret, og din kreative muse strækker sig i bedste fald til at inspirere dig om blomster, en sommerdag eller en gåtur i skoven. Den uundgåelige konsekvens er, at din sang vil blive spillet udelukkende på lokalradio og –tv, og udover at være til grin vil samfundet som en bonus kvittere med at stemple dig som sympatisør af Dansk Folkeparti.

Løsningen

er nær! Jeg præsenterer her en fremgangsmåde, som leverer en tekst, der hiver din sang op af dyndet og dig direkte ind i kultureliten, som vil bukke sig i støvet – en reaktion på, at de absolut intet forstår af den tekst, du har skrevet, og derfor i panik er nødsaget til at kalde den kunst. Næste trin er en plads på Finansloven med kulturstøtte, hvor du i de næste 5 år kan proklamere, at du realiserer dig selv for at genfinde din kunstneriske åre, mens du i virkeligheden æder pizza og ser zombie-film. Med andre ord: Du er blevet rig og lykkelig!

Fremgangsmetoden er brug af fri association, som du i iterative trin påfører din banale lyrik om lykkestunden med morgen-bajeren i bryggerset. Som eksempel vil jeg bruge ”Himmelhunden”, hvis tekst er valgt ud fra den kvalitet, at alle husker den selv efter at have drukket sig ned under primat-stadiet. Her er en delmængde af teksten, som er tilstrækkelig til at illustrere metoden:


På en markedsplads,
hvor jeg var færdig med at spille.
Stod jeg træt og kold bag scenen og slapped’ af.
Da jeg hørte nogen mumle ganske stille.
Og en mand med en lille hund,
så på mig og sag’:

Hej du spillemand,
vil du sig’ mig med det samme.
Og vær’ ærlig, for jeg mener hvert et ord.
Når Vorherre, slukker livets flamme,
og man skal forlade denne jord.
Må man ta’ hunden med sig ind i himlen?
Den er sød og den har vær’t min bedste ven.
Den er klog og fin,
og har lige vær’t i bad.
Hvis man må du Spillemand,
så bli’r jeg glad.


Udvælg nu ord og fraser, som du umiddelbart kan associere over. Du skal helst igennem samtlige ord, men går det galt, kan nogle springes over. I mit eksempel, hvor jeg kun går i detaljer i introen, udvælger jeg: Markedsplads, færdig med at spille, træt og kold, slappede af, høre, mumle, stille, mand, hund, at se. Fri association til disse ord og fraser giver: Mudder, køkkenrulle, soldat, offentlig ansat, støj, cykelbukser, liste, jakkesæt, glæde, briller.

Fyld nu disse ord ind i stedet for den banale tekst, og du opnår derved en tilsyneladende dybde, som har et ekko af den oprindelige naive sammenhæng. Der skal selvfølgelig justeres undervejs for rim, og er det umuligt at rime dem sammen, udføres association på associationerne. For eksempel er offentlig ansat for kluntet, så det bliver erstattet af kontoransat, glæde af smil og briller af skær. Fyldord, som binder disse ord sammen, kan selvfølgelig fyldes på. Lad rimene få sekundær og versefødderne sidste prioritet. Fortsæt på denne facon og vi får:


I et mudderhul
Står den ensomme køkkenrulle
Vil soldaten hellere vær’ kontoransat?
Kom der støj som fra en cykelbuks i kulde?
Jakkesæt - gav gerne kun smil
ved de sorte skær

Med en køkkenrul’
kan der males lige meget
Giv en ed, og din sandhed vil komme frem
Når skyen dækker for kærligheden
se da Døden slå de frie lam
Vil glæden skinne over mørke skyer?
Lad blot ebbe efterlade slunken skål!
Når et skarpt hårbånd
Igen engang bliver våd
får køkkenrullen så lov
at smile kåd?


Syng sangen igen og bemærk, hvordan den nu har skiftet karakter fra at være egnet til pauseunderholdning i en bingohal, til at kunne blive udvalgt af Lars H.U.G. til fortolkning foran et regeringskritisk intimpublikum. I den nye sangtekst findes uden problemer henvisninger til krig, ligegyldigheden i livet, kapitalismens kynisme og en antydning af forgæves, politisk korrekt længsel efter mere lighed i samfundet. Foreslår nogen en fortolkning, du ikke forstår, nikker du blot svagt, sætter en tommelfinger let under hagen, og kigger med tankefuldt blik ud af det nærmeste vindue.

Metoden kan anvendes af alle, kvit og frit – dog vil jeg gerne have en tak i CD-omslaget. Det siges, at Nephew anvender metoden med stor succes.

Ingen kommentarer: